margot.reismee.nl

Naar Matmata en terug naar Djerba

Vr. 8 maart

Vandaag is het Fastenbrechen. Maar eerst naar Matmata in het Dahargebergte waar ons nog een klim wacht. In tegenstelling tot de wandeling in de zandduinen waar het op en af ging, gaat het hier steil omhoog naar een pelgrimsoord. Even trek ik het niet meer en moet met een beker vruchtensap, mij aangereikt door Ulrike, weer op adem komen. Zij heeft zelf ook moeite met de klim. Gelukkig is dit niets vergeleken met de ruim 5200 treden naar Adam's Peak. En het is de moeite dubbel en dwars waard. Ik weet niet wat ik mooier vind, de zandwoestijn of het gebergte. Wat een uitzicht. Hier boven beëindigen we het vasten met een appel. Een half uur moeten we die zwijgend opeten, vooral goed kauwen. Wie doorgaat met vasten krijgt vruchtensap. De sfeer maakt diepe indruk op mij, vooral met het zicht op de einder die telkens verandert, veroorzaakt door de schaduwen van voorbijdrijvende wolken. Weer voel ik me nietig, begenadigd, bevoorrecht.....

Op de terugweg bekijken we een paar verlaten grotwoningen en trekken door naar Djerba. De middag zijn we vrij. Ik struin alle supermarkten op loopafstand af, op zoek naar salade méchouia in potjes. Ik vind welgeteld één potje. Ze hebben wel in blikjes, maar die in de glazen pot is volgens traditioneel recept. Een verkoper wil die wel voor me bestellen dan is het er de volgende dag, maar dat zal niet lukken want ik vertrek morgen vroeg. Ik sla wat blikjes in. Ben benieuwd hoe die zal smaken.

's Avonds kunnen we buiten zitten, zij het met een vest of jas. Ulrike en Taoufik hebben het weer gezellig gemaakt. Er is echte groentensoep, maar nog zonder zout. Een van de deelnemers heeft bouillonblokjes. Daarmee brengen we die een beetje op smaak. We krijgen instructies hoe we onze voeding geleidelijk aan moeten opbouwen. Beginnen met fruit en groenten, nog geen koolhydraten, geen dierlijke eiwitten...ik geloof het allemaal wel... In de gespreksronde vertelt iedereen hoe hij of zij de week heeft ervaren. Sommigen zetten het vasten nog een paar dagen voort. Hier en daar neemt men afscheid. Een paar vertrekken vroeg en moeten al om 04.00 u. op. Voor mij is de taxi om 08.00 u. besteld. Slaap slecht door een muskiet die steeds om mijn oor zoemt, door het laken heen dat ik over mijn hoofd heb getrokken. Ben benieuwd of ik ook deze keer moeiteloos Nederland wordt binnengelaten.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!